Frågor och svar
28 träffar
Tråkigt att du vill lämna Ledarna. Innan du gör det, vill vi påminna om några av de medlemsförmåner som du då går miste om:
Ska du bli egenföretagare?
Du vet väl att medlemskapet är värdefullt även när du startar eget? Du får bland annat karriärrådgivning, coachning, banktjänster och försäkringslösningar anpassade för just dig som egenföretagare. Här läser du allt om Egenföretagare hos Ledarna.
Så avslutar du ditt medlemskap
För att avsluta ditt medlemskap i Ledarna ska du skicka in en signerad utträdesblankett. Skriv ut blankett för utträde och skicka den till oss via kontaktformuläret.
Tänk på att:
- Medlemskapet upphör tidigast vid kommande månadsskifte efter att ansökan inkommit till Ledarna, i enlighet med § 4 i stadgarna.
- Din medlemsavgift betalas i efterskott. Om du är passiv medlem betalar du din avgift halvårsvis i förskott.
- Ledarna – Sveriges chefsorganisation är inte en a-kassa. Vill du lämna a-kassan, till exempel Ledarnas a-kassa som är fristående från fackförbundet Ledarna, måste du kontakta den a-kassa du är medlem i. Samtliga a-kassor hittar du hos Sveriges a-kassor.
Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.
Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.
Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.
Du uppdaterar dina uppgifter på Mina sidor, som du kommer till genom att logga in.
Du kan också kontakta medlemsservice via kontaktformuläret.
Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.
Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.
Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.
Om arbetsgivaren inte betalar ut lön på rätt dag, är det ett allvarligt brott mot anställningsavtalet. Du har då rätt att avsluta anställningen omedelbart. Det kallas att häva anställningsavtalet.
Om du stannar hemma avslutas din anställning och du slutar att tjäna in lön. En rekommendation är därför att stanna kvar om du inte har något nytt jobb att gå till direkt.
Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.
Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.
Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.
Om du är kund hos Kivra får du vår faktura i din digitala brevlåda, vilket ger dig möjlighet att ta emot fakturan digitalt var du än befinner dig.
Du kan även använda Kivras betalningsfunktion för att betala din avgift.
Tänk på att alltid ha en uppdaterad e-postadress hos Kivra. Är din e-postadress inte aktuell hos Kivra, får du inget meddelande om ny post.
Påminnelsefaktura
Från december 2023 skickas även påminnelsefaktura för obetalda medlemsavgifter till Kivra.
Logga in på Mina sidor för att läsa mer om dina avgifter.
Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.
Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.
Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.
Att betala medlemsavgiften via autogiro är enkelt, bekvämt och dessutom bra för miljön. Dragning av din medlemsavgift sker sista bankdagen i månaden.
Du har följande tre alternativ:
Medgivande via din internetbank
Logga in på din internetbank och fyll i de uppgifter som behövs för att registrera ett autogiromedgivande. Under Betalningsmottagare söker du på ”Ledarna” och väljer alternativet ”Ledarna, medlemsavgift” med BG 114-6224. Betalarnummer ska vara ditt personnummer med 12 siffror.
Medgivande med e-legitimation
Gör medgivande om autogiro direkt via Bankgirocentralen.
Scanna eller skicka in medgivande
Använd blanketten Autogiromedgivande – fyll i, skriv under och skicka in per post eller scanna och skicka in via kontaktformuläret.
På Mina sidor läser du mer om dina avgifter (inloggning krävs).
Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.
Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.
Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.
Vid vilken tidpunkt din lön ska betalas ut, regleras i ditt anställningsavtal och/eller i ett eventuellt kollektivavtal som arbetsgivaren är bunden till. En försenad eller utebliven löneutbetalning utgör normalt sett ett väsentligt avtalsbrott.
Kontakta oss snarast om pengarna fortfarande inte kommit inom några dagar efter påminnelse från dig. Du kan också själv ta hjälp av Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande.
Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.
Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.
Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.
Logga in med bank-id på sidan Kontaktuppgifter och medlemskap på Mina sidor, där hittar du de personuppgifter vi har på dig, liksom ditt medlemsnummer.
Du hittar även medlemsnumret på avgiftsspecifikationen:
Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.
Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.
Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.
När du vill byta fackförbund
Det är enkelt att byta från ett annat fackförbund till Ledarna. Vi guidar dig för ett tryggt byte.
Om du har uppsägningstid från ett annat fackförbund är medlemskapet i Ledarna kostnadsfritt under uppsägningstiden från ditt gamla fackförbund (max 3 månader).
För att du inte ska få ett avbrott i kvalificeringstiden för inkomstförsäkringen, måste du se till att det inte blir ett glapp i betalningsperioden från ditt gamla förbund.
Så byter du fackförbund:
- När du har blivit medlem i Ledarna kontaktar du ditt nuvarande fackförbund och begär utträde.
- Under övergångsperioden, det vill säga perioden från det att du blivit medlem i Ledarna och innan du fått utträde från ditt gamla fackförbund, är du registrerad som kostnadsfri medlem i Ledarna. Du slipper därmed betala dubbla avgifter under utträdesperioden från ditt gamla förbund (max 3 månader).
- När utträdet har gått igenom kontaktar du Ledarna och meddelar oss ditt utträdesdatum ur ditt tidigare förbund. Kontaktformulär hittar du här.
- Under övergångsperioden får du normalt inte förhandlingsstöd gällande ett redan pågående ärende med din arbetsgivare.
Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.
Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.
Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.
Genom att använda bank-id som inloggningsmetod förenas säkerhet med enkelhet, då du slipper hålla reda på användarnamn och lösenord.
För att logga in på ledarna.se behöver du ha bank-id. Det är inte möjligt att skaffa bank-id utan svenskt personnummer.
Det är din bank som utfärdar bank-id. Enklast är att logga in på din banks webbplats och söka information där. Mer information och instruktioner hittar du också på bankid.com.
Det mesta på ledarna.se är öppet och tillgängligt utan inloggning, men när du loggar in kommer du åt material som bara är för Ledarnas medlemmar, som kurser och webbinarier, chefslönestatistik och information om ditt medlemskap.
Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.
Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.
Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.
För att vi ska kunna hjälpa dig ska du först sammanställa ditt krav. Vi behöver bland annat uppgifter om:
- Arbetsgivarens namn, organisationsnummer och adress.
- Uppgift om vilket belopp som arbetsgivaren är skyldig dig.
- Vad beloppet avser, exempelvis lön, provision, bonus, semesterersättning, pensionspremier.
- Hur beloppen räknats fram. Finns villkor eller beräkningsgrund för betalning i anställningsavtalet, i lag eller i kollektivavtal?
- När beloppen skulle ha betalats.
Mer utförlig information hittar du på sidan Lönefordran – när du inte fått din lön.
När du har sammanställt din lönefordran skickar du den till oss via kontaktformuläret tillsammans med relevanta underlag.
Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.
Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.
Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.